Tamara de Lempicka

Jong meisje met handschoenen

klik hier voor meer info

Tamara de Lempicka 1898 - 1980 was een Poolse schilderes die een groot deel van haar leven doorbracht in Frankrijk en de Verenigde Staten. Ze is vooral bekend om haar gepolijste art-decoportretten van aristocraten en rijken, en om haar zeer gestileerde schilderijen van naakten.

Ze trouwde in Polen met Tadeusz Lempicki, een vooraanstaande Poolse advocaat, en reisde vervolgens naar Parijs. Ze studeerde schilderkunst bij Maurice Denis en André Lhote. Haar stijl was een mix van het late, verfijnde kubisme en de neoklassieke stijl, vooral geïnspireerd door het werk van Jean-Dominique Ingres.

Lempicka was biseksueel. Haar openlijke affaires met zowel mannen als vrouwen werden destijds als schandalig beschouwd. Ze gebruikte vaak formele en verhalende elementen in haar portretten, en haar naaktstudies omvatten thema's als verlangen en verleiding. In de jaren twintig raakte ze nauw verbonden met lesbische en biseksuele vrouwen in literaire en artistieke kringen, onder wie Violet Trefusis, Vita Sackville-West en Colette. Ze raakte ook betrokken bij Suzy Solidor, een nachtclubzangeres in de Boîte de Nuit, wiens portret ze later schilderde (zie hieronder).

 

Lempicka nam actief deel aan het artistieke en sociale leven van Parijs tussen de oorlogen. In 1928 werd ze de minnares van Baron Raoul Kuffner, een rijke kunstverzamelaar uit het voormalige Oostenrijks-Hongaarse rijk. In 1933 trouwden ze en werd ze in de pers bekend als "De barones met het penseel".